דף הבית » הגנות חוק הגנת הצרכן
הגנות חוק הגנת הצרכן
חוק הגנת הצרכן כשמו כן הוא, נועד להגן על הצרכנים.
החוק מפרט מספר הגנות מיוחדות אשר נוצרו בעקבות ריבוי תלונות מצד צרכנים בגין הטעיה וניצול.
בין היתר, מונה חוק הגנת הצרכן את ההגנות הבאות:
עסקה פרונטלית
עסקה שמתבצעת פנים אל פנים כאשר הלקוח נמצא בבית העסק.- עסקת מכר מרחוק
כאשר הלקוח מבצע את הרכישה מבית העסק באמצעות האינטרנט או הטלפון. - עסקת רוכלות
עסקה המתבצעת פנים אל פנים מחוץ לבית העסק (למשל כשנציג בית העסק מגיע אל בית הלקוח או כשבית העסק מפעיל דוכן ארעי).
סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן אוסר על עוסק לעשות כל מעשה או מחדל אשר עלול להטעות את הצרכן באחד מהפרטים המהותיים שבעסקה. פרט מהותי בעסקה הינו כל פרט חשוב הנוגע לבית העסק או למוצר/ השירות הניתן. לדוגמה:
- שם בית העסק (שם מלא, כתובת, דרכי התקשרות, מס' ח.פ או ע.מ)
- פרטי המוצר או פרטי השירות (הגודל, הכמות, הצבע, האיכות, מועד אספקה, תאריך תפוגה וכדומה).
- פרטי התשלום (הסכום, פריסת התשלום, אמצעי התשלום)
- תנאי ביטול העסקה
ובלשון הסעיף "לא יעשה עוסק דבר – במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת, לרבות לאחר מועד ההתקשרות בעסקה – העלול להטעות צרכן בכל ענין מהותי בעסקה (להלן – הטעיה)"
על פי סעיף 4 לחוק הגנת הצרכן, העוסק חייב לגלות לצרכן כל פרט מהותי לגבי המוצר / השירות הנרכש, וכן כל פגם או תכונה המפחיתים מערך המוצר / השירות הנרכש באופן משמעותי או המחייבים שימוש בדרך מיוחדת ע"מ למנוע פגיעה (לאדם או למוצר).
ובלשון החוק – עוסק חייב לגלות לצרכן:
- כל פגם או איכות נחותה או תכונה אחרת הידועים לו, המפחיתים באופן משמעותי מערכו של הנכס
- כל תכונה בנכס המחייבת החזקה או שימוש בדרך מיוחדת כדי למנוע פגיעה למשתמש בו או לאדם אחר או לנכס תוך שימוש רגיל או טיפול רגיל
- כל פרט מהותי לגבי נכס שקבע השר באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אולם תהא זו הגנה לעוסק אם הוכיח כי הפגם, האיכות או התכונה או הפרט המהותי בנכס היו ידועים לצרכן.
שימו לב, הוראות אלו יחולו גם על שירות.
ביטול עסקת מכר מרחוק או עסקה ברוכלות – התייחסות לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים:
על פי סעיף 14ג1 לחוק, אזרחים ותיקים (מעל גיל 65 ) שרכשו מוצר או שירות בעסקת מכר מרחוק – בשיווק טלפוני ובמקרים מסויימים גם ברכישה באתר אינטרנט ישראלי, או בעסקה ברוכלות – עסקה שנערכה מחוץ לבית העסק (פנים מול פנים), רשאים לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת ההסכם, לפי המאוחר מביניהם- גם מבלי לספק סיבה. בית העסק רשאי לחייבם בדמי ביטול של עד 5% מסכום הקנייה או 100 ₪ – לפי הנמוך מביניהם.
ובלשון החוק-
בעסקה ברוכלות שנערכה עם צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש, רשאי הצרכן לבטל את העסקה בתוך ארבעה חודשים מיום עשיית ההסכם, מיום מסירת הנכס או מיום קבלת הפרטים שנקבעו בתקנות לפי סעיף 14(ד), לפי העניין, לפי המאוחר.
בעסקת מכר מרחוק שנערכה עם צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש, רשאי הצרכן לבטל את העסקה בתוך ארבעה חודשים מיום עשיית העסקה, מיום קבלת הנכס או מיום קבלת המסמך המכיל את הפרטים האמורים בסעיף 14ג(ב), לפי העניין, לפי המאוחר, ובלבד שההתקשרות בעסקה כללה שיחה בין העוסק לצרכן, ובכלל זה שיחה באמצעות תקשורת אלקטרונית.